Leg og sjov

Skal vi lege

Tilbage

Titel: Gåsespilllet er et sjovt brætspil for familien

Kategori: Leg og sjov - Spil - Brædtspil - Gåsespil

Beskrivelse: Gåsespillet er et sjovt og underholdende spil for hele familien. Alle kan forstå hvad det går ud på, dog er det nødvendigt at en kan læse billedteksten.

Spiltype: Brætspil

 

Antal personer: 2 til 6 deltager eller 2-6 hold.

 

Sværhedsgrad (børnevenlig): Børnevenlig, men det kræver at der er en der kan læse til stede.

 

Der skal bruge: 1 spilleplade (dam), 6 brikker i 6 farver, 2 terninger.
Spillepladen kan vi også selv lave. Det eneste vi skal sørge for er at Billed nr. eller felt nr. passer til listen herunder samt at der i alt er 60 felter. Så du kan i princippet tegne en lang slange og dele dens  krop op i 60 felter og give felterne tallene fra 1 til 60. Passende billeder kan eventuelt klippes ud af ugeblade eller reklamer. Det er naturligvis også muligt at de bare er farvet i en anden farve, rød i de felter hvor du enten venter en omgang eller rykker tilbage. Felterne, hvor det er gode hensigter altså at du enten får et ekstra slag eller at du rykker fremad kan måske blive grøn.

 

Billedernes betydning:
3: Ræven lurer på gåsen, hurtigt videre til felt nr. 6.
7: Gåsen vil hurtigt til bækken, slå en ekstra gang.
10: Frøen opholder gåsen med snak, du må sidde over 1 omgang.
14: Det er en smuk sommerdag, slå en ekstra gang.
16: Et gæsling er kommet ud af ægget, ryk frem til felt 20.
19: Gåsen træffer hr. pindsvin og slår en sludder af, vent 2 omgange.
22: Ræven lurer igen på gåsen og en må hurtigt forsvinde, tilbage til felt nr. 8.
24: Gåsen spiller med 2 ravne og sidder over til alle øvrige er kommet forbi.
26: Gåsen bliver forskrækket af fugleskræmslet og må hvile sig, vent 1 omgang.
29: Gåsen møder en anden gås og sammen går det letter, næste kast tæller dobbelt.
31: Gåsen er blevet forkølet, sid over 2 omgange eller ryk tilbage til felt 23.
33: Gåsen møder 2 høns og efter et hurtigt goddag går de videre, ryk frem til felt nr. 38.
35: Gåsen finder en tusindfryd og glæder sig så meget, at den venter til alle andre er kommet forbi.
39: I dag er en heldig dag gåsen finder en halskæde, ryk frem til felt nr. 47.
42: Gåsen møder sin veninde og sludrer om løst og fast, sid over 1 omgang.
44: En snegl kryber langsom tænker gåsen og marcherer flot videre til felt nr. 49.
50: Gåsen finder en firkløver, slå et ekstra slag.
53: Gåsen flygter fra ræven, ryk tilbage til felt nr. 45.
57: Ræven får alligevel fanget gåsen, den kan heldigvis undslippe endnu engang, ryk tilbage til felt nr. 1 og begynd forfra.
60: Gåsen har klaret turen.

Gåsespillet

Åbning af spillet:

Den som først slår en sekser starter. Det er vigtigt at før spillet startes, at alle er enig om hvordan reglerne er. Det er hovedsalig hvordan spilles startes. Skal vi alle slå en sekser for at starte? Eller skal den som har det største antal øjne have lov til at starte? Skal målet nås præcist? Eller skal vi blot passerer målstregen? Skal der spilles til sidste brik er i mål? Eller stopper spillet når første brik er i mål?

Spillet
Hver spiller får en gås eller spillebrik. Begyndt i felt nr. 1, og slå efter tur. Når det er din tur, flytter du det som øjnene viser på terningerne. Hvis du er heldig eller uheldig at lande på et af markerede felter, så læser du teksten til det pågældende billed eller  får en anden til det og gør hvad der står i forbindelse med det felt du nu er landet på.   
  
Point

 

Der gives ingen point i dette spil. Men det er da muligt at hvis der aftales at der spilles 10 spil så kan det være godt at give point efter placering.
Eksempelvis
1. plads 6 point
2. plads 5 point
3. plads 4 point
4. plads 3 point
5. plads 2 point
6. og sidste plads 1 point.
For at administrerer pointene så kan I lave følgende skema - download skema.
Nu er det så naturligvis sådan at du for hver spil indtaster hvor mange hver spiller har fået, afhængig af hvornår han/hun kom i mål. 
Angående det med at komme i mål.

Vinderen er

Vinderen er den som først når målet. Nogle kan måske spille med at vinderen skal ramme felt nr. 60 præcist. Det vil sige at spilleren skal flytte frem og tilbage. Andre kan vinde uanset hvad terningerne viser du kommer over felt nr. 60.
Vinderen af 10 spillerunder er den spiller som har opnået flest point i de 10 spillerunder.

 

Siden er opdateret den 17-01-2023