Billedanalyse
BILLEDANALYSE. Her kan du finde en model til anvendelse for Billedanalyse i Skolefaget Dansk.
FORM - Hvad er det jeg ser? Uden følelse og personlig holdning
- Farver/kontraster - mæthed, kulde/varme, rene/brækkende
- Teknik - maleri, akvarel, foto, grafik, tegning
- Materiale - kridt, kul, blyant, akrylmaling, oliemaling, tusch, blæk, akvarel osv.
- Komposition - linier, rum, bevægelse, perspektiv
- Genre/Isme
INDHOLD- Hvad forestiller billedet?
- Formens virkning
- Handling - Hvad er hanlingen i billedet?
- Stemning - Hvordan er stemningen i billedet?
- Farvesymbolik - Hvordan virker de bestemte former og farver?
- Betydning og symbolik - Hvad betyder det du ser i billedet (kulturel baggrundsviden)
Har teknikken en virkning i indholdet?
BUDSKAB- Afsender/modtager forholdet
Hvad siger billedet om den tid det er lavet i?
Hvad er hensigten med billedet? Hvorfor har kunstneren lavet dette billede? Hvad vil han eller hun fortælle med det?
PERSPEKTIVERING- Hvilken sammenhæng har billedet med mit liv og den verden jeg færdes i?
Kender jeg til andre billeder med samme form, Indhold eller budskab?
Har jeg læst, set, hørt eller oplevet noget der minder om det jeg ser i billedet?