Titel: Forslag til en Aften skattejagt
Kategori: Børnefest - Børnefødselsdag - Skattejagt - Aften
Beskrivelse: Søger du forslag til en skattejagt, der foregår om aftenen. Så se lige her.
Beskrivelse
Her tænker jeg at posterne skal være markeret med noget som lyser op - det kan være en rød farve, refekser og børnene kan være udstyret med en lommelygte. Reflekserne kunne eventuelt være skiftevis røde og hvide alt efter om posten er et lige nummer eller et ulige nummer.Husk også at der skal være en refleksbrik sammen med. Grunden er hvis nu børnene ikke når at finde alle poster før det bliver for mørkt. Det er også en ide at udstyre deltagerne med en lygte. Det vil børnene synes er ekstra sjovt.
Husk at det er vigtig at posterne er hurtigt for børnene at læser og forstå, hvad der skal ske.
Husk også at der ikke skal stå en helt masse ting på græsplænen, som børnene kan falde over.
Skattejagt med temaposter
Start Skattejagten. Find Kirsebærtræet i for- eller baghaven.Post 1 - Alle børnene på en række med spredte ben. 1. barn i rækken får en bold i hånden. Sidste barn i rækken får en spand. Få hurtigst mulig bolden til at trille ned gennem benene og op i spanden. Find flagstangen.
Post 2 - Alle børnene stiller sig i en rundkreds rundt om flagstangen, som var det jule aften. Pynt evt. flagstangen med kulørte lamper. Bryd kæden 1 sted. Her modtager 1. barn en hulehopring. Lad hulahopringen vandre gennem alle børnene uden at de slipper hinandens hænder. Tag hulahopringen med til næste post. Find Garagen.
Post 3 - Læg hulahopringen på gulvet eller jorden i garagen. Hvor mange børn kan der være inde i ringen. Hulahopringen må gerne ligges eller stilles her. Find legehuset.
Post 4 - Børnene skal igen stille sig op på en lang række. Midt på skal der være et lille hul eller afstand. Børne får et reb. Sammen skal der nu bindes en knude uden at børnene slipper rebet. Er der et ulige antal, så skal det ene barn styre eller diregere de andre børn. Find Grantræet.
Post 5 - Pynt grantræet. Find brændestakken eller kvashegnet.
Post 6 - Find bamserne. Der er på forhånd gemt 10 forskellige bamser i form af forskellige dyr i brændestakken eller kvashegnet. Børnene vil måske synes at det er lidt sjovt og uhyggeligt idet øjene måske lyser op i lygtens skær. Opgaven er simpel men noget svære i mørke end i dagslys. Find ribsbusken.
Post 7 - Tag nu lygterne frem. Kan du morse S O S. 3 hurtige blink med et lille ophold før næste bogstav 3 lange blink. Kort ophold før vi igen udfører 3 hurtige blink. Hurtige blink - lys, slip, lys, slip og lys igen. Pause sluk lygten. Lange blink - LyyyyyyyS og hold knappen inde i 4 sek. Tæl til 4 og slip. Pause ved at sluk lygten. Det kan godt være at der skal. Find sandkassen.
Post 8 - Skatten er gravet ned i sandkassen. Find skatten. Brug hjælpepinden. Hjælpepinden bruges til at måle sig frem til skatten. Eksempelvis 3 målepind højre eller venstre. For enden af den sidste målepind lægges ny en lygte og den lyser. Husk at beskrive hvilket hjørne der skal startes i. Børnene skal måle langs kanten af sandkassen. Nu skal de så finde ud af hvor langt fra kanten de skal grave. Det kan måske være sjovt hvis det var 3 (mors sko) op fra eller væk fra sandkassens kant. Så skal der graves efter skatten. For hver skov fuld skal der byttes til en ny gravere. For at få så mange børn med til at grave. Jeg vil så anbefale at det er en lidt stor beholder der er gravet ned. Grunden er at den kan kompensere lidt for fejl under opmåling. Derud over så tager det lidt tid at grave skatten fri.
Post 9 - Tag nu skatten og læg den på et bord, hvor der er lidt mere lys - eksempelvis et havebord af plastik eller et havebord som er dækket med en plastikdug. Lad eksempelvis de 2 børn som ikke er så farverigt klædt på løfte kisten hen til bordet. Det kan god være at mor eller far skal løfte kisten det siste stykke op på bordet. Det er ikke alle borde som har godt af en skat der er mere eller mindre sandet. Lidt sjovt er det måske hvis der så er en lås på. Så tilbage til papiret. Det er en talkombination bestående af 4 cifre. Eksempelvis de første 4 fortæller hvilken dag det er i dag. De sidste 2 hvilken måned vi har i dag. De små børn skal måske hjælpes lidt hvis dagen er et sted mellem 1 og 10. eksempelvis 03 for 3. Så kommer vi til månederne, hvortil alle månederne listes op og børnene tæller så frem til den måned vi har nu. Nu har vi fundet ud at at talkombinationen er 0308.
Post 10 - Nu kribler det i alle de små hænder for at låse skattekisten op. Vi skal bruge 5 børn. 1 barn for hver cifre og 1 barn til at åbne kisten. Alle børn skal have en change for at være med.
Vi vælger 4 farver. Rød, Gul, Grøn, blå.
Rød
Nu starter vi med Rød. Alle de børn som har rødt på tøjet findes frem. Første talkombination er et lille tal. Alle børn med rødt på tøjet skal nu slå med en terning. Den som slår det mindste tal får lov til at komme hen til kisten og stille 1. tal i talkombinationen - 0.
Gul
Nu fortsætter vi med Gul. Alle de børn som har gul på tøjet findes frem. Andet talkombination er et lille større tal end det første. Alle børn med gul på tøjet skal nu slå med en terning. Den som slår det største tal får lov til at komme hen til kisten og stille 2. tal i talkombinationen - 3.
Grøn
Nu fortsætter vi med Grøn. Alle de børn som har grøn på tøjet findes frem. Andet talkombination er et lille lille tal end det andet tal. Alle børn med grøn på tøjet skal nu slå med en terning. Den som slår det mindste tal får lov til at komme hen til kisten og stille 3. tal i talkombinationen - 0.
Blå
Nu fortsætter vi med Blå. Alle de børn som har blåt på tøjet findes frem. Andet talkombination er et lille større tal end det sidste tal. Alle børn med blål på tøjet skal nu slå med en terning. Den som slår det største tal får lov til at komme hen til kisten og stille 2. tal i talkombinationen - 8.
Hvem skal så åbne kisten.
Alle de resterende børn får en terning og 1 glas og det gør mor eller far også. Samtidig slå alle rasler med glaset og den ene terning. Mor eller far tæller til 3 og efterfulgt af et NU. Det kan være der skal gøres en forsøgsrunde, så alle ved hvad de skal. På NUet så slå glaset ned i bordet og løfter glasset på NU igen - på en dug der er meget blød men lige. Nu kikke vi på hvad mor eller far har slået, eksempelvis en 4´er. Så kikker vi rundt er der en eller flere børn som også har slået en 4´er. Nu gentager vi øvelsen indtil der er 1 barn tilbage - for hver runde er der 1 eller flere børn der går ud af spillet. Det sidste barn er nu godkendt eller fundet til at få lov til at åbne for kisten og naturligvis må de andre børn se med når kisten åbnes.