Leg og sjov

Skal vi lege

Tilbage

Titel: 13-kabalen - spilleregler til hvordan en 13 kabale lægges.

Kategori: Leg og sjov - Kabaler - 13 kabalen

Beskrivelse: Søger du spilleregler til 13-kabalen - pyramid? Spillereglerne finder du her sammen med andre kabaler i alfabetisk orden.

Forbrug

1 sæt almindelig spillekort uden joker.
 

Udgangspunktet

Alle spillekortene blandes og samles til en stor bunke, som skal holdes i hånden.
Nu lægges der op på spillebordet så det danner en pyramide af spillekortende med i alt 7 rækker. 

Start i toppen af pyramiden med at lægge 1 kort. 2. række består af 2 kort som lægges forskudt for det 1. kort. 3. række lægges der 3 kort forskud for kortene i rækken ovenover. 4. række består af 4 kort igen forskud for kortene i rækken ovenover. Sådan gentager du til der lægger 7 kort i 7. række.
Alle kort med billedsiden opad. 
 

Formålet

Målet med kongekabalen er at ende op med at kabalen går op. Når kabalen er gået op så har det lykkes dig at fjerne alle spillekortene på spillebordet. 
 

Hvordan får jeg kabalen til at gå op?

Du har mulighed for at fjerne spillekortene 2 og 2. Undtagen alle kongerne som ikke skal parres. Som du nok kan regne ud så skal spillekortene parres 2 og 2, som tilsammen skal give værdien 13. 
1. stk kongen fjernes alene
2 .stik  Dame med es
3. stik Bonde eller knægt med 2´er
4. stik 10´er med 3´er
5. stik 9´er med 4´er
6. stik 8´er med 5´er
7. stik 7´er med 6´er

 

1. runde. Kik nu godt på spillekortene der lægger i række 7 - nederste 7 kort. Er der 2 eller flere kort der kan 2 og 2 ramme de magiske 13 point. Nu fjernes de 2 og 2. Når et kort er frigivet i rækken ovenover, så er det muligt at kombinere blandt alle de frigivne kort (se regelsæt). Det vil så dermed sige at det er muligt at parre 1 kort fra række 7 med et kort fra række 6. Det kræver dog at begge kort er frigivet.

Hvis der ikke er muligt at kombinere spillekortene 2 og 2 blandt de frigivne kort. Det vi sige at vi er gået i stå med at parre kortene, så tager vi bunken i brug. Bunken stakken af spillekort som ikke lægger på spillebordet. De er alle med billedsiden nedad. 1 efter 1 vendes nu øverste kort i bunken og læges med billedsiden opad til højre for bunken. For hver kort der vendes og lægges med billedsiden opad, så tjekker vi om det skulle være muligt at kombinere det synlige spilelkort fra bunken med et af de frigivne spillekort på spillebordet. Husk for hver mulig kombination er det vigtigt at du holder øje med om det kan være muligt at arbejde videre på spillebordet uden hjælp fra spillebunket. 
 


Kabaleregler

  1. Regel. Kongen kan fjernes uden videre. Alle andre spillekort kan kun fjernes, når de sammenlagt giver summen 13. 
  2. Regel. Frigivet kort. Et spillekort er frigivet på spillebordet, når der ikke er nogen spillekort der overlapper spillekortet. Kort sagt når alle 4 hjørner er fri for spillekort. 
  3.  Regel. Hvis der eksempelvis er blandt de frigivne spillekort er 1 stk 9´er og 2 stk 4´er. Så kan du kun fjerne 1 stk. 9´er og 1 stk. 4´er. Det er op til dig at vælge hvilke 2 kort som skal fjernes. Men der kan det måske være godt at kunne tænke flere træk frem. Så vurdere hvilket par der er bedst at kombinere og dermed fjerne. Det kan være at vi er så heldige at der bliver frigivet en ny 9´er. 
  4. Regel. Spillebunken skal kun fungere som hjælp til at komme videre med at parre spillekortene 2 og 2 samt fjerne alle kongerne fra spillebordet. Det vil sige at spillebordet har 1. ret. Når vi er gået i stå, så kan vi vende et eller flere spillekort i kortbunken. Ligeså snart at der er fundet 1 spillekort i kortbunken som kan kombineres med 1 spillekort på spillebordet, så stopper vi op og ser om det er muligt at komme videre på spillebordet. 
  5. Regel i bunken er det kun det øverste spillekort i stakken med spillekortene der har billedsiden opad, der må bruges til at kombinere med spillekortene på spillebordet.  

 

Siden er opdateret den 29-12-2022