Bismarck - kortpil - spilleregler for Bismarck - Kreatit
Kategori: Leg og sjov - Spil - Kortspil - Bismarck
Beskrivelse: Søger du spilleregler til kortspillet Bismarck, så finder du dem her på Kreatit.dk.
Antal deltager
3 deltagereAntal kort
1 almindelig sæt kortspil.Kortenes værdi
Værdierne er de sædvanlige egne værdi som kortene viser og naturlige rækkefølge. Essene er den højeste værdi.
Udgangspunktet
Alle deltager trækker 1 kort. Den der trækker det højeste kort - vælger plads og giver.
4 kort lægges på bordet med billedsiden opad; resten gives med uret 1 ad gangen så hver spiller får 16 kort. Obs. 1 kort der trækkes angiver trumpfen i 1. spillerunde. Da dette kort som regel ender på spillebordet, så er det muligt at alle kan huske trumpf-farven.
Spillet
Spillet består af 3 runder med 3 kortgivniger i hver. Der spilles med trumf, sans og nolo.
I de første 2 spillerunder gælder det om at tage så mange stik som muligt, i sidste om at få så lidt stik som muligt.
1. runde
Der spilles 4 kort på spillebordet. Det øverste eller 1. kort på spillebordet angiver trumpffarven. Når alle har set de vendte kort, tager forhånden dem op på sin hånd og beholder dem, han ønsker. Derefter ligger han 4 kort med billedsiden nedad, så han atter kun har 16 spillekort på hånden.
Forhånden spiller ud og starter spillet, de ander lægger hver et kort til i retning med uret.
Deltagerne skal bekende farve eller kulør, hvis han eller hun kan. Kan deltageren ikke bekende, må han eller hun sikke med trumpf eller kaste et andet kort. Stikket tages hjem af den som har lagt det største værdi af den udspillede farve eller kulør, med mindre at der er strukket med trumpf. I så fald tilhører stikket den deltager, der har lagt den højeste trumpf til.
For hver stik. Den spiller der vinder stikket, spiller ud til næste stik.
Forhånden - 8 stik (Det er et krav at forhånden hjemtager 8 stk)
Deltager 2 - 4 stik (Det er et krav at deltageren hjemtager 4 stk)
Deltager 3 - 4 stik. (Det er et krav at deltageren hjemtager 4 stk)
1 stik under - afgiver 1 jeton
1 stik over - modtager 1 jeton
2. runde
Der spilles 4 kort på spillebordet. Der spilles sans. Når alle har set de vendte kort, tager forhånden dem op på sin hånd og beholder dem, han ønsker. Derefter ligger han 4 kort med billedsiden nedad, så han atter kun har 16 spillekort på hånden.
Spilles nøjagtig som første runde, dog med den forskel, at der spilles sans. Der spilles sans - UDEN trumpf.
Når der spilles sans, er det ligeleds fordelagtigt af have en lang farve, som an rejses, og hvori de små kort kan give stik, når deltageren spiller rigtigt.
For hver stik. Den spiller der vinder stikket, spiller ud til næste stik.
Forhånden - 8 stik (Det er et krav at forhånden hjemtager 8 stk)
Deltager 2 - 4 stik (Det er et krav at deltageren hjemtager 4 stk)
Deltager 3 - 4 stik. (Det er et krav at deltageren hjemtager 4 stk)
1 stik under - afgiver 1 jeton
1 stik over - modtager 1 jeton
3. runde
Der spilles 4 kort på spillebordet. Der spilles sans. Når alle har set de vendte kort, tager forhånden dem op på sin hånd og beholder dem, han ønsker. Derefter ligger han 4 kort med billedsiden nedad, så han atter kun har 16 spillekort på hånden.Der spilles sans. Der spilles sans - UDEN trumpf.
Det gælder om ikke at hjemtage stik.
For hver stik. Den spiller der vinder stikket, spiller ud til næste stik.
Forhånden - 4 stik (Det er et krav at forhånden HØJST hjemtager 4 stk)
Deltager 2 - 6 stik (Det er et krav at deltageren HØJST hjemtager 6 stk)
Deltager 3 - 6 stik. (Det er et krav at deltageren HØJST hjemtager 6 stk)
1 stik under - modtages 1 jeton
1 stik over - afgives 1 jeton
Hvis eks. forhånden tager 11 stik, kortgiveren 2 og sidste hånd 3. Så skal kortgiveren betale 2 jetoner og ligge dem på bordet, sidste hånd betaler 1 jeton og ligge dem ligeledes på spillebordet. Nu da forhånden har vundet 3 jetoner, så er det han eller hende der modtager alle jetoner på spillebordet.