Titel: Femkortsgnav - kortspil - Spilleregler for femkortsgnav eller Bankegnav - Kreatit
Kategori: Leg og sjov - Spil - Kortspil - Femkortsgnav
Beskrivelse: Søger du spilleregler for kortspillet femkortsgnav eller Bankegnav, så finder du spillereglerne her.Antal deltager
2-8 spillereDet er bedst at der er 5-6 spillere
Antal kort
Et almindeligt spillekort uden joker.Kortenes værdi
Narren er det højeste kort er narrenNar
Gøg
dragon
kat
hest
hus
talkortene fra 12 til 1
ring
potte
ugle
Udgangspunktet
Inden spillet begynder, indskyder hver deltager samme beløb i en pulje.Hver spiller trækker et kort for at finde ud af hvem der skal begynde.
Spillet
Den spiller der trækker det laveste kort giver først.Der gives 3 kort ad gangen pr. spillerunde til hver af deltagerene. Hver spiller har 3 kort i hver runde.
Spilleren til venstre for kortgiveren er forhånden.
(forhånden) Han eller hun kan nu
- Banke
- lure
- Passe
At lure. Kan vi inden nogen har banket. Den der lurer, har ret til at gå med, hvis nogen bankerr. Hvis blot en spiller banker, må en af dem, som tidligere har luret, gå med. Hvis de alle vægrer eller passer sig, skal den der først har luret, alligevel gå med.
At passe. Betyder at vi kaster sine kort og ikke er med i spillet i den kortgivning. Så snart en spiller har luret, er det unødvendigt at passe. Vi kan i så fald godt lure, da der ikker nogen risiko for at man tvinges til at gå med.
Pulje og omgivning.
Hvis kun een eneste spiller banker, og ingen ønsker at spille mod ham, tager han puljen uden kamp.
Hvis ingen banker, skal der gives om af næste spiller.
Som regel betales der indsats påny når det gives om. Husk at sætte en maksimumsindsats.
Nogle spiller såleds at sidste hånd eller spillere ikke må banke, når de øvrige spillere har luret eller passet, medmindre han har 2 billedkort og mindst hus blandt de 3 kort.
Spillet om puljen
HVis 2 eller flere spillere har banket, får de yderligere 2 kort hver. Forhånden spiller ud, man skal bekende farve og stikke over, hvis man kan. Den spiller, der tager sidst stik, har vundet og tager hele puljen. De øvrige deltagere, som er gået med, må hver indskyde lige så mget, som der findes i puljen.
Puljen kan derved vokse meget hurtigt og blive meget stor.
Eksempel. Lad os f.eks 4 spiller med til at spille om puljen. 1 vinder og de 3 øvrige spillere skal betale det som var i puljen. Resultatet er nu at puljen er 3 gange så stor som før. Hvis så næste runde så er der 3 spiller som kæmper om puljen. Det vi så sige 1 vinder og 2 spiller som hver skal betale puljens værdi. Dermed vil puljen 6 gange så stor, som den var i udgangspunktet.
For at undgå hassard - for meget i puljen - anbefaler jeg der for at bestemme en maksimumsindsats.