Leg og sjov

Skal vi lege

Tilbage

Fodboldtræning - 10 øvelser

Øvelser for børn der elsker at spille fodbold. 
 

Målmandstræning

Kravet! er et fodbolmål og helst i den helt rigtige størrelse. Det kan eventuelt foregå på den lokale sportsplads. 
Dernæst kan det være godt at have en på samme alder, som har lyst til at træne skud på mål.  


1. øvelse - Straffespark med spark

Den ligger lige til højrebenet. Så er det bare naturligvis at markspilleren skyder på mål. Det er særlig godt at det er en jævnalderen person, som er skytte. Husk også at det kan være vigtigt at det er samme køn, som målmanden. Grunden er naturligvis at han eller hun skyder med samme kraft, som målmanden kan komme ud for i en rigtig fodboldkamp. 

2. øvelse - Straffespark med kast
Den ligger lige til højrebenet. Målmanden i målet og markspilleren stiller sig på straffe. Hvis det er far, der træner målmandsøvelse med sønnen eller datteren, så vil jeg vælge denne øvelse. Her tænker jeg at far skal kaste bolden i alle tænkelige retninger. Målmanden skal så skiftevis kaste efter bolden, både oppe, nede, højre og venstre. 

3. øvelse - Løbende skud på mål
Målmanden på mål. Markspileren skal nu komme løbende med bolden og så afslutte med skud på mål. Her er det igen vigtig at markspilleren er på alder og køn med målmanden. Der kan evt. sættes en eller flere kegler op. De kegler skal være markeringspunkt, hvorfra skudet skal ca. falde. Det vil sige markspillere kommer løbende. Han eller hun sigter efter en af keglerne. Når bolden ca. er udfor keglen, så skal der skydes imod målet.  


Markspiller træning

Kravet er naturligvis at vi har et mål og nogle kegler til rådighed. Det er best med et fodboldmål i den hel rigtige størrelse. Det er måske muligt at gå eller cykle hen på den lokale sportsplads. I eller flere øvlser har vi brug for at være 2 markspiller. 
 

1. øvelse - Straffespark med eller uden målmand

Hvis det er 2 markspiller som mødes henne på sportspladsen, så vil jeg anbefale at det øvelse med skud på mål uden målmand. Er den ene holdets målmand, så er det naturligt at han eller hun vogter målet. 
 

2. øvelse - Straffespark med eller uden målmand

Det er ligesom øvelsen ovenover, så går øvelsen ud på at skyde straffespark. Til forskel fra ovenstående øvelse, så skal målskytten forsøge at skyde og ramme præcist, der hvor han eller hun ønsker bolden skal ramme målet. Gerne skiftevis oppe, nede, højre og venstre. Det er ikke nødvendigt at der er nogen på mål. Tværtimod, så er det nemmere for markspilleren, som skyder straffespark og se om han eller hun rammer rigtigt.  

3. øvelse - Straffespark uden målmand
Til denne øvelse er fodboldmålet dækket af med et finmasket net. Nettet har 5 eller 6 åbne huller, som er store nok til at en fodbold, kan skydes igennem. Nu gælder det så om at fra straffesparsksplatten at skyde mod mål og ramme de huller der er i nettet. 
 

4. øvelse - løb mod mål med eller uden målmand - 1 kegle

Jeg forestiller mig at der bliver stillet en kegle foran målet. Så går øvelsen ud på at løbe med bolden hen imod keglen. Når bolden ca. er ud for keglen, så skal der sparkes imod mål. Evt. skifter keglen plads efter 10-15 skud. Øvelsen gentages 10-15 gange for hver gang keglen har skiftet plads.  

5. øvelse - løb mod mål med eller uden målmand - 4-5 kegler
Jeg forestiller mig at der bliver stiller 4-5  kegler op foran målet. Så går øvelsen ud på at løbe med bolden hen imod en af keglerne. Når bolden ca. er ud for den valgte keglen, så skal der sparkes imod mål. Øvelsen gentages 10-15 gange for hver kegle - i tilfældig rækkefølge. 

6. øvelse - løb mod mål med eller uden målmand - 4-5 kegler
Jeg forestiller mig at der bliver stiller 4-5  kegler op foran målet. Så går øvelsen ud på at løbe med bolden hen imod en af keglerne. Når bolden ca. er ud for den valgte keglen, så skal der sparkes imod mål. Øvelsen gentages 10-15 gange for hver kegle - i rækkefølge starten fra venstre mod højre eller højre mod venstre. 

7. øvelse - indkast 
Denne øvelse kan sagtens gøre der hjemme, hvis familien har en stor have. Kræve et stort åben område uden træer. Det bedste øvelse er på selve fodboldbanen. Fordi der kan resultatet vises. Der skal kastes med samlet ben ude fra sidelinjen. Der skal kastes med 2 hænder op over hovedet. Det kan måske være en god ide, at stille en kegle op og sigte efter den. Dermed har markspilleren en bedre fornemmelse for, hvor langt han eller hun kaster. 
 

5. øvelse - Hjørnespark

Denne øvelse går ud på at stille sig ned i det ene fodboldhjørne og sparke bolden ind imod midten af fodboldmålet. Her kan det måske ligesom ovenstående øvelse være en god ide at stille 1 eller flere kegler op, så markspilleren kan se om han eller hun forbedre sparket. Hvis du står foran fodboldmålet og gør til højre fodboldhjørne, så sparkes der til bolden imod målet med højre ben. Går du derimod til venstre så sparkes til bolden med venstre ben. Det er en væsentligt detalje. Der er yderst sjælden at en fodboldspiller sparker lige så godt med højre og venstre ben. Så øvelsen kan gentages nede i den modsatte ende af banen. 

6. øvelse - Løb med bold og pludselig ændre retning med en hjælper
Her står hjælperen i den ene ende af banen og så står markspilleren med bolden i den anden evt. midterbanen. Øvelsen går så ud på at spilleren med bolden begynder at løbe. Dernæste løber hjælperen spilleren med bolden i møde. Det kan sagtens være en forældre der her er hjælperen. Når spilleren med bolden møder hjælperen så skal han eller hun sparke bolden til venstre eller højre uden om hjælperen. Boldbesidderen kan enten vælge at løbe videre ned og stille sig ca. det sted hjælperen stod og hjælperen løbe ned og stiller sig der boldbesidderen stod i første omgang. Gentag øvelsen.  

7. øvelse - løb med bold og pludselig ændre retning med en eller 2 kegler
Her står Der står en kegle i den ene ende af banen og så står markspilleren med bolden i den anden evt. midterbanen. Øvelsen går så ud på at spilleren med bolden begynder at løbe ned imod keglen. Når spilleren med bolden møder keglen, så skal han eller hun sparke bolden til venstre eller højre uden om keglen. Boldbesidderen kan enten vælge at løbe tilbage til midterlinien eller sørge for at der på forhånd er en kegle i hver ende. Det vil dermed gøre at øvelsen mest muligt effektiv. Boldbesidderen løber ned imod den ene kegle sparker bolden til venstre eller højre uden om keglen. Dernæst løber han eller hun tilbage igen ned imod den anden kegele og sparker bolden her til højre eller venstre uden om keglen. 


 

Siden er opdateret den 10-05-2020