Leg og sjov

Skal vi lege

Tilbage

Titel: Klokke kabalen - spilleregler til hvordan jeg lægger en ur-kabale.

Kategori: Leg og sjov - Kabaler - Klokke kabalen

Beskrivelse: Leder du efter spilleregler for ur-kabalen? Her på Kreatit.dk finder du spilleregler for ur-kabalen blandt mange andre kabaler i alfabetisk orden.

Et sæt spillekort

Forbrug

1 sæt almindelig spillekort uden joker.
 

Udgangspunktet

Der er 2 metoder, hvorpå udgangspunktet eller oplæget kan lægges på. 

Den ene måde er:

Formålet

Målet i ur-kabalen er at kabalen går op. Kabalen er gået op når der lægger 13 forskellige spillekort på deres respektive pladser i systematisk rækkefølge. Den kan enten i form af en urskive der er cirkelrund eller en urskive der er halvrund.
 

Hvordan få jeg kabalen til at gå op?

En efter en vender vi billedkortet i hånden rundt, så billedsiden bliver synlig. Vi tæller fra es til 10 og efterfølgende knægt, dame.
Den runde urskive danner vi med værdierne es til dame en cirkel. Kongen får den sidste plads midt i cirklen.
Den halvmåne danner en halvcirkel med værdierne fra es til 10. Med kortværdierne Knægt, dame og konge skal halv cirklen lukkes af for neden.   
 Den runde urskive
1. spillerunde – vi tæller i det vi vender et billedkort fra hånden og lægger det midt på spillebordet på pladsen ud for klokken 1 og siger Es. Nu lægger vi det næste kort klokken 2 og siger 2. Klokken 3 lægger vi det næste kort og siger 3. Sådan fortsætter vi op til klokken 10 og siger naturligvis 10. Klokken 11 lægger vi et spillekort og siger knægt. Klokken 12 lægger vi det næste spillekort og siger dame. Urskiven er nu afsluttet. Til sidst lægger vi et spillekort i midten af cirklen og siger konge. Alle spillekortene lægges med billedkortet op ad en efter en, så vi kan se spillekortenes værdi.
2. spillerunde - Spillekortene skal nu lægges ovenpå de spillekort, der i første runde dannede urskiven - Es, 2, (her lægger der en treer(3), så vi springer den plads over), 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, knægt, dame, konge.
3. spillerunde - Spillekortene skal nu lægges ovenpå de spillekort, der i første og anden runde dannede urskiven. Es, 2, (spring over), 4, 5, 6 (Her skal der lægge en 6´er). Da vi siger 6, så er vi så heldig at spillekortet også har denne værdi. Så tager samler vi alle kortene op og lægger spillekortet med værdien 6 tilbage på plads. Vi fortsætter med at tælle, 7, 8, 9, 10, knægt, dame, konge.
4. spillerunde – Spillekortene skal nu igen lægges ovenpå de spillekort, der danner urskiven Es, 2, (spring over), 4, 5, spring over, 7, 8 (her skal der lægge en 8´er). Da vi siger 8, så er vi heldig igen at spillekortet også har denne værdi (værdien har betydning ikke spillekortets kulør (spar, ruder, klør eller hjerter). Endnu engang så samler vi kortene op, som lægger her på plads nr. 8 og lægger det spillekort som har værdien 8 tilbage på plads, 9, 10, knægt, dame og konge.
Der er kun kort til 4 runder, med mindre at vi er heldig og ramme plet med nogle spillekort.  
5. spillerunde gentager vi, som de øvrige runder. Bunken vi har på hånden bliver større og større for hver runde vi er heldig at vende et spillekort med samme værdi. Men bunken bliver også mindre for hver runde vi ikke rammer plet med spillekortets værdi på korrekte placering.  
Kabalen er gået op, hvis der lægger et es klokken 1, 2´er klokken 2, 3´er klokken 3, 4´er klokken 4, 5´er klokken 5, 6´er klokken 6, 7´er klokken 7, 8´er klokken 8, 9´er klokken 9, 10´er klokken 10, knægt klokke 11, Dame klokken 12 og konge i centrum af urskiven.
 

Kabaleregler

For at kan få en hvilken som helst kabale til at gå op så er der nogle kabaleregler. Det er nogle regler som skal bruges for at kunne få kabalerne til at gå op.

1. regel – Urskivens placering er lige med spillekortets værdi.
2. regel – Hver gang der er et placering der svare til spillekortets værdi, så springer vi pladsen og dermed spillekortet over.
3. regel – Hver gang vi opnår at lægge et spillekort ovenpå en stak, som har samme værdi, som urskivens klokkeslæt. Det vil sige es-værdi- klokke 1, 5 værdi- klokken 5. Så må vi samle alle spillekortene op og bruge dem til at forbedre vore chance for finde flere brugbare spillekort.
4. regel – opgive. Vi er nød til at give op, når vores kortbunke ikke har flere kort.
Bunken blive mindre for hver runde. Jo flere spillekort der opnår korrekt placering, desto flere chancer får vi til at nå endnu en runde.    







 

Siden er opdateret den 29-12-2022