Titel: Meyer - spilleregler for terningspillet "Meyer".
Kategori: Leg og sjov - Spil - Terningespil - Meyer
Beskrivelse: Søger du spilleregler for terningspillet Meyer? Her på du en sorteret liste over diverse spilleregler for kort- og terningspil herunder tegningspillet Meyer.
Meyer er et ægte værtshusspil. Før i tiden var det meget normalt at finde alverdens værtshusgængere i gang med at snyde hinanden med terningerne. Ofte involverer spillet en masse øl, da det hurtigt kan gøres til et drukspil. I dag er det også helt normalt at spille Meyer på diverse barer og værtshuse, men spillet er også rykket videre derfra. Derfor kan man også opleve børn eller voksne sidde hjemme i stuerne og spille det.
Forbrug
2 raflebæger
2 terninger
1 personlig terning pr. deltager
Spilleregler Meyer
I Meyer gælder det om at være god til at bluffe. Hver spiller skiftes til at kaste to terninger, men holder dem skjult under bægeret, så de andre medspillere ikke kan se slaget. Herefter fortælleren spilleren, hvad han har slået, og så er det de andres opgave at lure, om han fortæller sandheden eller ej.
Når turen går videre til den næste spiller, skal den person slå højere end den forrige eller lyve sig til det. Hvis man bliver taget i en løgn, så skal man vende den terning, som ligger ved siden af hver spiller en tand op. Når man har nået 6, så er man ude.
Terningeslag i Meyer
Det laveste slag man kan slå i Meyer er 32. Derefter følger rangorden frem til 65. Her skal det lige påpeges, at man altid tager det højeste tal først, når man skal sige tallet. Efter 65 kommer parrene. Dvs. slår man to ettere har man par et, som er en tand højere end 65. Derefter kommer par to, indtil man når par seks.
Efter par seks kommer Lille Meyer, der består af tallene 1+3. Og som det højeste kommer Meyer, der består af 1+2. Når man først har lært slagene, så er man så godt som klar til at begynde spillet.
Ranklisten i Meyer
Meyer = 2+1 - højeste værdi (terning vise 1 prik og den anden terning viser 2 prikker)Lille Meyer = 3+1 næst højeste værdi (terning vise 1 prik og den anden terning viser 3 prikker)
Par 6 = 6 +6 (Begge terninger vise 6 prikker)
Par 5 = 5+5 (Begge terninger vise 5 prikker)
Par 4 = 4+4 (Begge terninger vise 4 prikker)
Par 3 = 3 +3 (Begge terninger vise 3 prikker)
Par 2 = 2+2 (Begge terninger vise 2 prikker)
Par 1 = 1+1 (Begge terninger vise 1 prik)
65 = 6+5 (terning vise 6 prikker og den anden terning viser 5 prikker)
64 = 6+4 (terning vise 6 prikker og den anden terning viser 4 prikker)
63 = 6+3 (terning vise 6 prikker og den anden terning viser 3 prikker)
62 = 6+2 (terning vise 6 prikker og den anden terning viser 2 prikker)
61 = 6+1 (terning vise 6 prikker og den anden terning viser 1 prikker)
54 = 5+4 (terning vise 5 prikker og den anden terning viser 4 prikker)
53 = 5+3 (terning vise 5 prikker og den anden terning viser 3 prikker)
52 = 5+2 (terning vise 5 prikker og den anden terning viser 2 prikker)
51 = 5+1 (terning vise 5 prikker og den anden terning viser 1 prik)
43 = 4+3 (terning vise 4 prikker og den anden terning viser 3 prikker)
42 = 4+2 (terning vise 4 prikker og den anden terning viser 2 prikker)
41 = 4+1 (terning vise 4 prikker og den anden terning viser 1 prik)
32 = 3+2 - laveste værdi (terning vise 3 prikker og den anden terning viser 2 prik)
Selve spillet
Opstart. Start med at tage det ene raflebæger og læg det på bordet, så bunden vender opad. Tag nu de 2 terninger og læg dem ovenpå. Dernæst sættes endnu et raflebæger ned over det første raflebæger. Dermed er der blevet skabt et lille hulrum melllem de 2 raflebæger. I dette hulrum er de 2 terninger.Hver deltager ligger nu en personlig terning på bordet, som alle viser 6 - seks prikker.
1. deltager. 1. deltager tager nu de 2 raflebæger med de 2 skjulte terninger inden i. Deltageren ruster nu de 2 raflebæger med indhold. De 2 terninger vil kunne høres rasler inden i det skjulte hulrum. Når deltageren synes at der er blevet rustet nok, sætter han eller hun bægerene ned på spillebordet. Dernæst løftes det øverste raflebæger op, men kun i den ene side. Lige tilpas nok til at han eller hun kan se de 2 terninger, hvad terningerne viser. HUSK! det skal holdes hemmeligt for de øvrige deltager. Deltageren skal nu fortælle hvad han eller hun har slået. Eksempelvis 61 - Den ene terning 6 prikker og den anden terning 1 prik eller snyde og sige 61, men den ene terning viser kun 5 prikker og den anden 2 prikker. Nu lægger deltageren låget på - ved at lægge det øverste raflebæger ovenpå det anden raflebæger, og dermed skjuler igen terningerne. Forsigtig løftes det hele over til næste deltager.
2. deltager. Modtager nu de 2 raftebæger som er sammensæt og med de 2 terninger skjult inden i. Den 2. deltager kan nu vælge at tro på 1. deltager talte sandt og rasle med bægerne. Hvis han eller hun ikke tror på 1. deltager, så løfter han eller hun det øverste bæger op. Terningerne vil nu komme til syne. 1. deltager vil blive afsløret.
Talte han eller hun sandt - den ene terning 6 prikker og den anden terning 1 prik. Sandt = 61.
Løg han eller hun - den ene terning viste kun 5 prikker og den anden terning 2 prikke. Falsk = 52.
Den personlige terning kommer i spil. Svaret er sandt.