Leg og sjov

Skal vi lege

Tilbage

Titel: Politi og røvere

Kategori: Leg og sjov - Spil - Terningespil - Politi og røvere

Beskrivelse: Søger du spilleregler til terningspillet Politi og røvere, så finder du det her på Kreatit.dk.

 

Politi og røvere er ikke lige så kendt som de andre terningespil, men ikke desto mindre er det ligeså sjovt. Man er fire deltagere og har fire terninger i alt plus papir og blyant.

Antal deltager

4 deltagere

Antal terninger

4 terninger

Har brug for

4 terninger, 1 raflebæger, papir og blyant eller kuglepen.

Terningernes værdi

Terningerne har værdi efter øjnene på terningerne. Det vil sige en terning der viser 6 = 6 point.
 

Udgangspukt


2 deltager skal forestille at være røvere
2 andre deltager skal så være politibetjente.
Røvere og Politi sidder ved siden af hinanden på skift. Røver, politi, røver og politi.
Røver 1 - 66 point
Røver 2 - 64 point
Begge politibetjente - 75 point.
Alle deltager får 1 terning hver.

Alternativt i stedet for hele tiden at skulle holde regnskab med pointenen så er det muligt at tegne 1 spilleplade med 75 nummerede felter fra 75 og ned til 0. Hver spiller har hver sin farve. Begge Politibetjentene starter naturligvis ved 75 point og de 2 røvere starter ved henholdsvis 66 point og 64 point. Dermed så kan vi nemt holde øje med politi og røvere. Jeg vil da anbefale at politiet har enten 2 mørke farvere og røverene har 2 lyse farver. Det forenklere lige hvor politiet står og hvor røverne er.
Eventuelt kan der tegnes et firkantet felt i midten med 2 lodrette linjer. "Dette kunne være et fængsel". Hvis en røver bliver fanget af politiet så kan brikken flyttes til dette felt.  Politijagten
 

Spilleregler Politi og Røvere

En røver starter med 66 point den anden røver med 64 point. Begge politibetjente starter med 75 point. Herefter handler det for røverne at komme først ned til 0 og for politibetjente om at fange røverne, inden de når 0. Man skiftes til slå med terningen, og det slag, man slår, fratrækkes fra ens point.

Derudover findes der også nogle ekstra regler, som begynder, når anden runde går i gang.

Ekstra regler

Hvis man slår en sekser, må man slå en ekstra gang.
Hvis man efterfølgende slår  et, to eller tre, skal man fratrække 1 point fra sin score.
Slår man derimod fire, fem eller seks, skal man fratrække 2 point.

Hvis man i første slag slår en femmer, skal spilleren på venstre side springes over.

Slår man en fire er det de to næste spillere på venstre side, som springes over.

Hvis man slår det samme slag som spillere før en, så gælder slaget ikke. Det vil sige at der ikke må trækkes nogen point fra sin score.

Hvordan går det på tur

1. gang

Alle slå 1 gang med terningen og den, ser slår højest skal begynde med at fratrække så mange point fra sin score, som han eller hun slog med terningen.

2. gang
Den næste som skal slå, er røveren, der sidder til venstre for spilleren, som startede.

3. gang
Herefter er der politibetejenten, der sidder til venstre for den forrige deltager.

4. gang
Til sidst slår den sidste spiller, som endnu ikke har slået.

5. gang og til spillet er slut
Turen går med urets retning fra den 4. og sidste spiller som har slået med terningen.
Det er her at vi også skal se efter de ekstra regelsæt.

Hvordan fanger politibetjentene røverne

Hvis en politibetjent fanger en røver (= samme antal point eller lavere end en af røverne). Så udgår røveren af spillet og den sidste røver fortsætter med at prøve at nå ned på 0.


 

Siden er opdateret den 30-12-2022