- Deltager begynder med at trække et kort fra bunken, eller et kort ved siden af sidebunken (bunken af kort med billedsiden opaf).
- Deltager tager nu en vurdering af det kort som er trækket. Kan det bruges i kombinationer til noget vi har på hånden? Hvis ikke så smidet vi det ud, ved at ligge kortet ovenpå sidebunket med billedsiden opaf. Hvis vi kan bruge kortet, så skal vi vurdere hvilket kort af de øvrige kort vi kan undvære. Det overskyende kort smider vi ud. Vi lægger da kortet på sidebunket med bileldsiden opaf.
- Har man en kombination, så skal den lægges ned når man har tur, dvs, efter man har trukket et kort op og inden man lægger et kort ned på sidebunken med billedsiden opaf.
- Næste deltager til venstre, gør herefter det samme. Hvis spilleren allerede har kombinationer på spillebordet, så må der bygges videre på denne kombination. Ligger der f.eks. tre ottere på bordet, så kan man lægge den fjerde til. Det er også muligt at bygge videre på sekvenser, med et eller flere kort, som passer i rækkefølge og farve.
- Der kan lægges flere kombinationer ud på samme tid.
- Hvis sidste kort i bunken tages op, så tages det øverste kort i sidebunken og lægger det på spillebordet. Resten af kortene i sidebunken bliver blandet og lagt op på spillebordet med billedsiden nedad. Nu udgør de den nye bunke.
- Hvis man er uopmærksom og ligger et kort ned i sidebunken, som kan bruges til en kombination på bordet, så må den af de andre deltagere som først opdager det, og siger Rummy, tage kortet og lægge det ned til den rette kombination eller lægge den i sit eget område på spillebordet.
- Hvis en spiller lægger sit sidste spillekort på hånden ned på sidebunken og vender kortet med billedsiden nedad lukker spillet, så er det slut. Man kan ikke lukke ved at lægge de sidste kort ned i en kombination. Vel at bemærke, så er det KUN muligt at lukke med et spillekort som ikke passer til nogen form for kombinationer på bordet.
- Spillet stopper nu og de andre deltagere må ikke lægge kort ned. Sidder man tilbage med kort på hånden, så giver de strafpoint. Disse strafpoint fratrækkes de point som er positive, altså de point som lægger på sit område af spillebordet.
- Når vi lægger ned på vores eget rådeområde på spillebordet, så SKAL vi lægge ned mindst 3 spillekort i kombination. En anden mulighed er 3 ens kortværdi men i hver sin farve. Det er naturligvis også muligt at lægge 4-5 eller 6 spillekort ned i rækkefølge naturligvis i samme farve. Det er muligt at tilføje 1, 2 eller 3 spillekort til en i forvejen kombination på eget rådeområde. Det eneste gang det er muligt at lægge KUN 1 spillekort ned på eget rådeområde af spillebordet, er når det spillekort kan kombineres med et af de øvrige deltages kombination. Eksempelvis lægger en deltager spar es ned på side rådeområde, fordi at der er en af de øvrige spillere eller deltagere, som har lagt spar knægt, spar dame og spar konge ned. ALLE DE SPILLEKORT DER LÆGGER PÅ SPILLEBORDET undtagen bunken lægger med billedsiden opad.
- Der må ikke lukkes i 1. runde.
- Jokeren nulstillet. Vi tager nu udgangpunkt i en tidligere kombination med joker. Ruder konge, joker, ruder 2. Her mangler vi ruder es til kombinationen. Jokeren erstatter ruder es. Senere i kortspilleret er der en deltager som trækker ruder es. Han eller hun rækker nu ruder es over til den deltager, som har lagt kombinationen med jokeren (erstatning for ruder es). Han eller hun modtager ruder es og kvitter med at aflevere jokeren. Nu er jokeren nultillet. Det vil sige at det står deltageren, som har modtaget jokeren frit til at bruge jokern til at erstatte et hvilket som helst spillekort. Dog må jokeren ikke erstatte noget, som allerede lægger på spillebordet.
Tilte:Rummy - spilleregler for kortspillet Rummy - Kreatit
Kategori: Leg og sjov - Spil - Kortspil - Rummy
Beskrivelse:Leder du efter spilleregler for kortspillet "Rummy"? Så lad mig hjælpe dig. Find spillereglerne blandt mange andre spilleregler her på Kreatit.dk.
Antal deltager
2-6 deltagerAntal kort
Et sæt spillekort med min. 52 kort. Gerne med 3 joker - 55 spillekort.Kortenene værdi
Es´ere = 11 point pr. kortKonge, Dame, knægt og 10´ere = 10 point
9´ere = 9 point pr. kort
8´ere = 8 point pr. kort
7´ere = 7 point pr. kort
6´ere = 6 point pr. kort
5´ere = 5 point pr. kort
4´ere = 4 point pr. kort
3´ere = 3 point pr. kort
2´ere = 2 point pr. kort
Joker = 25 point. (joker er de ekstra kort der blandt spillekortene, uden værdiangivelse).
Spillekortenes kulør
Spillekortene har 4 kulør: Klør , spar , ruder og hjerter .Joker kan erstatte et hvilket som helst spillekort.
Udgangspunkt
Kortgivning: Hver spiller skal have 10 spillekort ved 2 deltagere. 7 kort ved 3-4 deltagere og 6 kort ved 5-6 deltagere.Kortene der bliver til overs: Alle de spillekort der er til overs lægges i en bunke med billedsiden nedad midt på spillebordet.
Åbning af spillet: Alle deltagere tagere deres spillekort op på hånden. Bunken med kort midt på spillebordet, bliver det øverste kort løftet op og lagt ned ved siden af med billedsiden opad.
Deltagernes rådeområder på spillebordet. Hver deltager har hver sit rådeområde af spillebordet. Det er et område af spillebordet, som er udfor den enkelte deltager. Det er i dette område at hver deltager må lægge eller fremvise sine kombinationer. VI kan godt kalde det for deltagerens positive område. De kort der lægger her giver positive point.
Deltagernes positive område. Rådeområdet af spillebordet udfor den enkelte deltager. Positive område fordi alt hvad der bliver lagt her giver positive point.
Deltagernes negative område. De kort som er på hånden. Når spillet bliver lukket og pointene skal fordeles, så er de korts værdi negativt point. Sagt med andre ord, det er bedst at sørge for at få lagt nogle kort ned på spillebordet, før det er forsent og spillet er lukket.
Godkendte kombinationer
Kombinationer på en serie af mindst 3 spillekort.
Bekende kulør: Alle 3 spillekort skal være af samme kulør.
Den uartige kombination: Men det er også ok at lægge 3 ens værdi sammen. Uartig fordi det kan være ødelæggende for en anden spiller. Hvis en deltager sidder med nogle kortkombination, hvori det ene af de 3 kort indgår, så må han eller hun tænke nye kombinatioer.
Kombination eksempler:
Uartig kombination: Ruder es, Spar es, Klør es.
anden uartig kombination: Hjerter 3, ruder 3 og spar 3 og klør 3.
Ruder es, ruder 2, ruder 3. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 2, ruder 3, ruder 4.Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 3, ruder 4, ruder 5.Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 4, ruder 5, ruder 6.Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 5, ruder 6, ruder 7. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 6, ruder 7, ruder 8. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 7, ruder 8, ruder 9. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 8, ruder 9, ruder 10. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 9, ruder 10, ruder knægt. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder 10, ruder knægt, ruder dame. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder knægt, ruder dame, ruder konge. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder dame, ruder konge, ruder es. Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
Ruder konge, ruder es, ruder 2.Efter samme princip også med klør, spar og hjerter.
kombination med joker: Ruder konge, joker, ruder 2. Her mangler vi ruder es til kombinationen. Jokeren erstatter ruder es.