Titel:Snyd - terningspil - spilleregler for Snyd - Kreatit
Kategori: Leg og sjov - Spil - Terningspil - Snyd
Beskrivelse: Leder du efter spilleregler for terningspillet snyd? Så er du kommet til det helt rigtige sted. Her finder du spilleregler for en lang række terning- og kortspil.
Antal deltager
3 til 5 deltager
Antal terninger
4 terninger og 1 raflebærger pr. deltager.Terningernes værdi
Terningen har værdi som øjene på terningen.Joker - alle 1´ ere er joker, det vil sige 1 +6 = 2 seksere.
Budene fra lavest til højeste
2 * 1
3 * 1
4 * 1
5 * 1
6 * 1
1 * 1 - Det er ikke en fejl 1´ettere tæller mere end ´6.
2 * 2
3 * 2
4 * 2
5 * 2
6 * 2
1 * 2 - Det er ikke en fejl 1´ettere tæller mere end ´6.
2 * 3
3 * 3
4 * 3
5 * 3
6 * 3
1 * 3 - Det er ikke en fejl 1´ettere tæller mere end ´6.
2 * 4
3 * 4
4 * 4
5 * 4
6 * 4
1 * 4 - Det er ikke en fejl 1´ettere tæller mere end ´6.
Trappen!
1, 2, 3 - 1. trappetrin
1, 2, 3, 4 - 2. trappetrin
1, 2, 3, 4, 5 - 3. trappetrin
1, 2, 3, 4, 5, 6 - 4. trappetrin
Trappen skal starte med en etter eller indeholde ettere. Så 2, 3 , 4 gælder ikke. Men hvis der findes 2 ettere så kan den ene ettere erstatte en af øvrige tal.
Joker! Etterne er joker.
Udgangspunktet
Alle spiller starter med et terningkrus og 4 terninger.
Spillet
Hver runde slår alle spillerne med terningerne, men sørger for at holde resultatet hemmeligt.Spillerne byder nu på omgang, hvor mange terninger, der er af forskellige slags (1-6). Det gælder om at byde højest og stadig have ret.
Når der bydes tælles antal højest. Det vil sige 3 treere er højere end 2 sekser.
Når du byder skal du tænke dig godt om og husk på hvor mange terninger der er i spillet. Det kan nogen gange være lidt svært at holde øje med hvor mange terninger der er.
1 runde - 3 deltager - 12 terninger
Alle deltager ryster terningerne og slår med raflebægeret ned i bordet. Hver spiller løfter sit raflebæger op og kikker hemmeligt. Det vil sige at han eller hun kikke sine egne terningerne og holder for med raflebæger og hånd så de øvrige deltager ikke kan se hinandens terninger.
På skift byder spillerne ind hvor mange terninger, der er af de forskellige slags. Det er tilladt af byde 3 x 2 alså at der er en spiller der tror på at en af de 3 spillere har slået en 2´. Det er ikke nødvendigvis sådan at han eller hun selv har slået en 2´ og dermed afsløre det.
Næste spiller starter med at lytte til den føster spiller. Hvis han eller hun tror på at der findes en terning med 2. Han eller hun kan naturligvis selv have en terning der viser 2. Hvis han eller hun tror på at 1. spiller taler sandt så skal han eller hun overgå den første spiller. Næste spiller byder så ind og siger 3 x 3.
Sidste spiller gør ligesom spiller nr. 2, starter med at lytte til spiller nr. 2. Hvis han eller hun tror på at der findes 3 terninger med 3 prikker på. Han eller hun kan naturligvis selv have en terning der viser en terning med 3 prikker på. Sidste spiller byder så ind og sige 4 x 3. Han eller hun mener at der udaf de 12 terninger er der 4 terning som viser 3.
Nu er det spiller 1 tur igen. Stadig 1. runde. Han eller hun lytte til, hvad den sidste spiller sagde og hvis han godkender hans eller hendes svar, byder han over.
Nu forsætter spillet med at alle spiller byder over hinanden.
Runden slutter når
Runden slutter når en spiller tror en anden spiller lyver. Det vil sige han eller hun siger "Det tror jeg ikke på" og løfter sit bæger. Nu tager vi udgangspunkt i den sidste meldning. Den har eksempelvis 3 x 6 at der skulle være 3 terninger af de ialt 12 terninger som viser 3 stk. seksere.Han eller talte sandt. Den spiller som sagde at han eller hun troede på at der var 3 terninger med 6´er. Han eller hun må fjerne en terning. Det er lige meget om alle spillere har en terning hver der viser seks eller der kan være 1 spiller som har 1 terning der viser seks og 1 anden spiller som har 2 seksere. Svaret er stadig sandt. Hvis der nu viser sig at der kun er 2 sekser men en tredje spiller sidder med en terning der viser 1 etter, så er svaret stadig sandt.
Han eller hun talte ikke sandt. Når alle spillere har løftet bægeret, så viser det sig at der ikke var 3 men kun 2 seksere på spillebordet blandt alle 12 terninger. De øvrige deltager må nu fjerne hver 1 terning.
Runde 2 - 3 deltager - 11 eller 10 terninger er nu i spil (alt efter om der fjernes 1 eller 2 tergninger)
Kopieret tekst
Ettere tæller som jokere, medmindre man melder slags så er ettere ettere end til der bliver sat øjne på igen, og der efter er ettere joker igen. og tælles med på hvert bud. Derudover tæller en trappe, der omfatter samtlige terninger i et kast, såsom 1-2-3 i kast med tre terninger, også som en joker, og tæller én højere end højeste terning, i dette tilfælde fire (Trappen skal starte fra 1, og må altså ikke være fx 2,3,4,5). I normalt spil vil ettere tælle som den mest værdifulde værdi når der gættes, hvilket vil sige et bud på fx tre ettere vil tælle højere end tre seksere. Der kan i nogen udgaver af spillet bydes på jokere som 'prik', denne melding slår seksere, men kan slås af højere antal.
Når buddet går videre, kan næste spiller enten byde højere eller udfordre sidste bud. Hvis han udfordrer, viser alle deres terninger og det afgøres om sidste bud var sandt. Alle undtagen taberen af udfordringen lægger nu terning til side og spiller nu med færre terninger.
Der er ingen direkte vinder i spillet, men taberen er den sidste, der har mindst én terning tilbage. Når spillet er ovre, er taberen i Viborg. Der spilles nu en ny runde, hvor den næste taber også ryger i Viborg. De to tabere spiller nu mod hinanden om at give en omgang. Hvis den første spiller i Viborg også taber anden halvleg, kaldes det en selvbinder.
Disse opsatte regler skal ikke tages for at være universelle, da de kan variere fra bodega til bodega, og hér endda fra bord til bord.