Leg og sjov

Skal vi lege

Tilbage

Strahudias - kortspil - Spilleregler for Strahudias - Kreatit

Søger du spilleregler for et gammel kortspil, som hedder Strahudias. Strahudias minder meget om ihudias. 


Antal deltager

3-7 deltager


Antal kort

Et almindeligt spillekort uden joker.
Hvis antallet af kort i de første 5 runder ikke går op med at alle får lige antal kort, så bør du starte med at fjerne 2´erne (1, 2, 3 eller alle).
 

Kortenes værdi

1. 1 strafpoint pr. stik
2. 5 strafpoint pr. damer
3. 20 strafpoint for klør konge
4. 20 strafpoint for spar knægt
5. 1 strafpoint pr. klør
6. 2 strafpoint for hver gang der meldes pas, altså ikke kan noget
 

Udgangspunktet

Runde 1 - Der gives kort som var det et almindelig kortspil. Dog skal vi spille om at få mindst mulig stik. Alt efter hvor mange deltager, kan det måske være en god ide at give kort 2 gange. Husk at du skal bekende kulør, spille klør når udspillet er en klør. 
Runde 2 - Der gives kort som 1 runde. I denne runde skal vi undgå at få damer i stikket. Husk også at vi skal bekende kulør, spille hjerter når udspillet er en hjerter. Alt efter hvor mange deltager, kan det igen være en ide at spille over 2 omgange. 1. stik må ikke indeholde damer.  
Runde 3 - Der gives kort som 1 runde. I denne runde skal vi undgå at få klør konge i stikket. Husk også at vi skal bekende kulør, spille ruder når udspillet er en ruder. Alt efter hvor mange deltager, kan det igen være en ide at spille over 2 omgange. Når klør konge er faldet i stikket, så behøver deltagerne ikke spille mere. 1. stik må ikke indeholde klør konge. 
Runde 4 - Der gives kort som 1 runde. I denne runde skal vi undgå at få spar knægt i stikket. Husk også at vi skal bekende kulør, spille spar når udspillet er en spar. Alt efter hvor mange deltager, kan det igen være en ide at spille over 2 omgange. Når spar knægt er faldet i stikket, så behøver deltagerne ikke spille mere. 1. stik må ikke indeholde spar knægt.
Runde 5 - Der gives kort som var det et almindelig kortspil. Dog skal vi spille om at undgå klør. Alt efter hvor mange deltager, kan det måske være en god ide at give kort 2 gange. Husk at du skal bekende kulør, spille klør når udspillet er en klør. 
Runde 6 - spillet starter når første spiller kan smide en syver på bordet. 

Spillet

1. runde undgå stik. Alle har fået lige mange kort. Hvis ikke det kan lade sig gøre må vi pille 2´erne ud af spillet så det går op. Den spiller som sidder næst efter kortgiveren starter spillet. Han eller hun spiller det kort ud efter eget ønske. Alle skal bekende kulør. Lad os nu sige at spilleren spiller rude 3 ud. 
Nu har den næste spillere har 2 muligheder
1. Spille en af hans ruder hvis han eller hun har en ruder.
2. Spilleren også vælge at smide en spar, klør eller hjerter på. Kun hvis han eller hun ikke har en ruder.
Næste spiller har igen samme 2 muligheder. Bekende med en ruder eller spille et hvilket som helst andet kort. Men har han eller hun en ruder stor eller lille værdi, så skal den spilles på bordet.  
Den spiller med den højeste ruder vinder stikket, og får lov til at spille et kort ud på bordet. Det kan være han eller hun spiller en klør 4. 
Sådan spilles det til sidste kort er smidt og det sidste stik er taget. Første runde gøre op. Alle spiller får strafpoint efter hvor mange stik de har fået.  
2. runde undgå damer.  Tredje runde spilles stort set, som de første 2 runder. Dog spilles der efter at undgå at få damer med i stikket.
Obs! 1. runden må IKKE indeholde damer. Kun tilladt hvis tilfældet er at der er spillet eksempelvis ruder 5 ud og en af spilleren kun har mulighed for at spille ruder Dame på. På grund af bekend kulør reglen. Når alle kortspilles 4 damer er faldet, så behøver vi naturligvis ikke at spiller tredje runde færdigt. 
3. runde undgå klør konge. Tredje runde spilles stort set, som de første 3 runder. Dog spilles der efter at undgå at få klør konge med i stikket.
Obs! 1. runden må IKKE indeholde klør konge. Kun tilladt hvis tilfældet er at der er spillet eksempelvis klør 5 ud og en af spilleren kun har mulighed for at spille klør konge på. På grund af bekend kulør reglen. Det er naturligvis også ganske frækt at spille klør 5 ud. Når klør konge er faldet behøver vi ikke at spille mere. Runden gøre op. Den spiller som har vundet klør konge får hans eller hendes strafpoint. 
4. runde undgå spar knægt. Fjerde runde spilles stort set, som de første 3 runder. Dog spilles der efter at undgå at få spar knægt med i stikket.
Obs! 1. runden må IKKE indeholde spar knægt. Kun tilladt hvis tilfældet er at der er spillet eksempelvis klør 5 ud og en af spilleren kun har mulighed for at spille spar knægt på. På grund af bekend kulør reglen. Det er naturligvis også ganske frækt at spille spar 5 ud. Når spar knægt er faldet behøver vi ikke at spille mere. Runden gøre op. Den spiller som har vundet spar knægt får hans eller hendes strafpoint. 
5. runde færrest klør. Denne runde spilles stort set som de øvrige runder. Nu er det han eller hun som startede spillet sidste runde, som fordeler kortene. Spilleren efter kortgiveren starter denne runde. Eksempelvis spiller han eller hun en spar 4 ud. 
Nu har de næste spillere har 2 muligheder
1. Spille en af hans spar hvis han eller hun har en spar.
2. Spilleren også vælge at smide en klør, hjerter, eller ruder på. Men oftes bliver der smidt klør på i denne runde, hvis han eller hun ikke har en spar.
Obs!. Første omgang i denne runde, må der IKKE smides klør på. 
Dog skal vi så undgå at få klør med i de stik, som vi vinder. Når vi ikke har mulighed for at bekende kulør, så bliver der smidt klør på bordet. Når de sidste kort er spillet, gøres runde 2 op. Hver spiller tæller de der findes i de stik, som de har vundet i denne runde. Alle spiller får strafpoint efter hvor mange klør de har fået. 
6. runde kabalen. Kortgiveren giver kort til alle, så alle har lige mange kort. Inden spillet starter, så skal der måske lige fastlægges en eller flere regler i kabalen. Den ene regel kan være om det er tilladt at smide mere end 1 kort, når det er ens tur. En anden regel kan være, om der skal bekendes kulør. Den spiller som først modtager kort er spilleåbneren.
Der er følgende muligheder:
1. I starten kan der kun åbnes med en 7´er
2. Har du ingen 7´er, så må du melde pas og dermed få 1 strafpoint.
3. Hvis spillet er startet med en 7´er, så kan der efterfølgende lægges en 8´er for oven eller en 6´er for neden.  
4. Hvis der på bordet både lægger en 7´er og en 6´er, så kan der ovenpå 6´eren lægges en 5´er.
5. Hvis der på bordet både lægger en 7´er og en 6´er, samt en 8´er. Så antager vi også at der nu lægger en 5´er oven på 6´eren. Så kan der lægges en 9´er på 8´eren og/eller en 4´er på 5´eren. 
Således fortsætter vi med at bygge op på 8´er til konge og ned på 6´er imod Esset.  
Vinderen af af 6. runde er den spiller, som først kommer af med alle sine kort. Efter runden gøres regnskabet op. Der tælles antallet af pasmeldninger for hver spiller. 1 strafpoint for hver gang der bliver meld pas.   

Resultatet gøre op!

For hver deltager så tælles der sammen - antallet af strafpoint.
Vinderen af hele spillet er den som har færrest strafpoint. 
 

Siden er opdateret den 08-06-2020