Titel: Tonede tegneteknik - Kreatit
Kategori: Tegn og male - Teknik - Tegneteknik - Tonede Teknik
Beskrivelse: Ønsker du at prøve og arbejde med tonede tegneteknik, så se lige her.
Beskrivelse
Når vi taler om tonede tegneteknik eller maleteknik, så tilføjer vi dybde i vore tegning eller maleri. Lyskilden er vores værktøj til at tone vores tegning eller maleri. Det vi faktisk gør er at vi fokusere på de skygger der danner når vi belyser vore emne. Vi toner ud desto dybere vi går ind i vore tegning eller maleri. Toner ud vil sige at vi tilføjere mere og mere farve eller mørkere og mørkere farve for hver niveau vi bevægger os ned langs emnes kant.Form
Når vi så får tegnet eller malet i forskellige toner så fremstår vore emes form dermed også meget tydligere og der opstår dybde i vore tegning eller maleri.Dybde
Nu har jeg flere gange omtalt at vi opnår dybde i vore maleri eller tegning. Nu skal jeg prøve at forklare hvad jeg mener med dybde i et maleri eller tegning.Eksempel
1. Vi tager udgangspunkt i et helt almindelig hvidt papir. Jeg vælger og foreklare ved hjem af en tegning.
2. Dernæst så tegner vi en cirkel på papiret af en given størrelse. Tegningen vil nu fremstå som en ring på et stykke papir. Tykkelsen af stegen vil være med til at ringen er tydeligere desto tykker vi har tegnet denne ring.
3. Hvis vi nu tegner 2 cirkler mere inde i den i forvejen tegnet cirkel og de efterfølgende cirkler vil for hver cirkel have en lidt mindre diameter end den foregående cirkel. Det vil sige nu har vi et stykke papir med 3 ringe, som består af en lille ring, en lidt større ring og en helt stor ring.
Nu vil vi så dermed have niveauopdelt vores tegning i 3 niveauer.
Hul effekt! 4. Nu tager vi så at toner vores tegning i de 3 nivauer vi har valgt. Den lille cirkel vælger vi at tone meget mørk næsten sort.
5. Så går vi et niveau op (den mellemste ring) og forestiller os at dette niveau farver vi mørkegrå.
6. Så går vi et endnu lægger op til den store ring som vi farver lys grå.
Nu vil vi dermed have skabt dybde i vores tegning. Når vi tonere farven op desto tættere vi kommer den mindre ring desto mere vil vi opnå hul effekt. Det vi sige at tegningen vil fremstå som at vi har tegnet et dybt hul i vores tegning.
Bjerg effekt! 4. Nu tager vi så at toner vores tegning i de 3 nivauer vi har valgt. Den lille cirkel vælger vi at tone meget lysgrå farve.
5. Så går vi et niveau op (den mellemste ring) og forestiller os at dette niveau farver vi mørkegrå.
6. Så går vi et endnu lægger op til den store ring som vi farver meget mørke grå næsten sort.
Nu vil vi dermed have skabt dybde i vores tegning. Når vi tonere farven ned desto tættere vi kommer den mindre ring desto mere vil vi opnå bjerg effekt. Det vi sige at tegningen vil fremstå som at vi har tegnet et bjerg på vores tegning.
2D! En stregtegning eller et maleri med penselstrøg vil som udgangspunkt groft sagt fremstå som en 2D tegning.
3D! Tager vi en stregtegning og begynder at toneden op og ned alt efter om vi ønsker en bjerg effekt eller en hul effekt. Så vil tegningen fremstå som en 3D tegning med dybde.
Lyskilde
Når vi har med tonede tegne eller maleteknik, så kan en lyskilde være meget godt at gøre brug af eller udnytte. Det er et godt hjælpeværktøj til at tone vores tegning eller malerie og dermed få mere dybde i vore tegning eller maleri.Heigligt! Det er det område på din figur, hvor lyset rammer direkte, som vil være det lyseste punkt på tegningen eller maleriet.
Lampe! Når vi sidder der hjemme og tegner eller maler, så bruger vi en lampe som lyskilde. Dertil vil en aktektlampe være et godt valg. Grunden er den at vi har flere valgmuligheder. Vi kan lyse ind på emnet i flere forskellige retninger. Det komme natuligvis an på hvad vi ønsker at tegne og hvor tæt vi kan komme på emnet med vores lampe.
Sollyset! Når vi er ude i naturen og maler eller tegner så kan vi bruge sollyset som lyskilde på vore emne.
Skygge
Det vi faktisk gør med den tonede tegne eller maleteknik er at vi forkusere på skyggerne på vores emne. Med skyggerne så skaber vi dybde i vores maleri eller tegning.Vi arbejder med at dele vores maleri op i niveauer. Det vil sige at som stikker længst ud på eller udfra emnet skal forblive hvidt.
Niveauer
Antal niveauer! Hvor mange nivaeuer vi arbejder med er afhængig af flere ting.
- hvor dygtige eller på hvilken faglig niveau vi er på.
- hvor mange forskellige områder der sker noget med emnets form og er synlig fra den vinkel vi ser emnet på.
Toning af tegning - skravering
Der findes i princippet 3 metoder til at tone en tegning på. Dertil anvender vi skravering.Metode 1! Krydsskravering. Når vi skal tone en tegning, så vælger vi skravering. Vi starter som regel med det mørke område først. Det vil sige at det er vigtigt at vi har valgt type af retning. Det vil sige ønsker vi hul eller bjerg effekt. Når vi toner med krydsskravering så vil det sige at vi starter med at sætte vore krydser mega tæt i det mørke område, så tonere vi ned ved at sætte vore krydser mere og mere spredt eller større og større afstand mellem vore krydser.
Metode 2! Stribeskravering. Denne metode er nok den letteste. Her vil vi starte med at tegne streger der følger fra det lyse område til det mørke område. Vi tonere her ved at starte med at tage udgangspunkt i den lyse farve, så her sætter vi blyanten i. Så tegner vi en streg fra lys til mørk område. Så løfter vi blyanten op igen. Sætter blyanten i det lyse område og tegner igen en streg op det mørke område. Desto tætter vi kommer det mørke område desto tættere bliver afstanden mellem stregerne.
Metode 3! Prikmetoden. Denne metode gælder det naturligvis om at sætte en masse prikker. Desto mørkere vi ønsker at tonen skal være, jo tættere skal vi sætte vores prikker. Jo lysere en tone, desto længere og længere bliver afstanden mellem prikkerne.
Toning af maleri
Når vi arbejder med maleri så findes der 2 metoder til at tone et maleri op eller ned på.Metode 1! Vi toner et maleri på ved at starte med at male at finde 3 farvenuancer med udgangspunkt i eksemplet ovenover. Mørkegrå, grå, og Lysegrå. De 3 ringe maler vi så i disse farver. Her skal vi så være opmærksom på om vi vil skabe en hul effekt eller et bjerg effekt.
Disse 3 farvenuancer har vi så at arbejde med og jeg tænker at det kunne være smartes at de er placeret på paletten i samme rækkefølge som vi har brug for. I første omgang tænker jeg at der skal være lige store mængde af disse farver på palletten og refferere til at der her er tale om ringe der i lige stor afstande på maleriet. Så kan vi dermed også finde ud af om vi får blandet rigtigt. At vi mere og mere nærmere os det næste farveniveau.
Jeg tænker i første omgang at det er lettere at blande mere og mere mørk farve (eventuelt sort) farve i. Det vil sige at tone farven op. Ønsker vi at tone den mørke farve ned, så blander vi mere og mere grå i (eventuelt hvidt) farve i.
Metode 2! Aquarell er en er en anden måde at tone sit maleri på. Her vælger vi helt klart at tone mere og mere ned. Det vil sige at vi blander mere og mere vand i farverne. Her kan det være vanskeligt at få dråben til at stoppe præcist efter ønske.