Titel: Kunstbilleder og analyse af disse i dansk
Kategori: Skole - Lektiehjælp - Dansk - Analyse - Kunstbillede analyse
Beskrivelse: Når der skal laves en analyse er for at kunne få en dybere indsigt i dette tilfælde kunstbilleder.
Husk ligesom de øvrige analyser så behøver du ikke at bruge alle punkterne i analysen, men kun at udvælge de vigtigste. Det er vigitig at du husker at begrunde dine meninger eller synspunkter.
Analysen indeholder følgende punkter:
Formsprog!
- Hvad er det for et kunstbillede, du skal analysere?
- Motiv eller tema
- Komposition
Indhold!
- Beskrivelse
- perspektivering
- fortolkning
- vurdering
Formsprog! (hvilken form eller former består kunstbilledet af)
- Hvad er det for et kunstbillede, du skal analysere?
- (maleri, tegning, fotografi, skulptur etc.)
- Hvem har lavet kunstbværket, hvad kender du til personen?
- Hvilken kunstretning går det i? (antik, renæssance, impressionisme, barok, moderne)
- Motiv eller tema (motiv = det vi konkret kan se i kunstværket og tema = grundlæggende emne eller tema)
- Er kunstbilledet abstrakt, eller ligner det virkligheden?
- Beskriv kunstbilledets motiv, og hvilke temaer det måske behandler. (Motiv er lig med masker som er symboler for er lig med tragedie eller komedie
- Komposition! (betyder sammensætning - kunstbilledets opbygning)
- Hvilke figurer og former består billedet af?
- Hvilke farver består billedet af - hvilke tanker/følelser forbinder du med farverne?
- se farvekort og deres betydning, hvis du er usikker
- Hvodan er kunstbilledet opbygget?
- hvad er der i forgrunden, mellemgrunden og baggrunden og hvilke virkninger har det? ( er der en oplevelse af dynamik eller ro i billedet.)
- Hvordan er oplevelsen af kunstbilledet (naturtro, forvirrende eller som en drøm)
Indhold! (hvad får du ud af de forskellige former, som kunstbilledet er lavet af)
- Beskrivelse (hvad er det for nogle elementer, der indgår i billedet)
- Fotæller kunstbilledet en historie og såfrem hvilken
- Hvordan hjælper formsproget med til at fortælle denne historie?
- Beksriver kunstbilledet noget ydre eler snarere noget indre? ( en følelse, tilstand eller noget drømmeagtigt)
- er det gjort brug af symboler eller ting vi tillægger noget? (æble, kors, due eller andet)
- hvilken stemning ligger der i kunstbilledet?
- perspektivering (bestyder det " at sætte i sammenhæng med" eller "et sammenligne det med")
- på hvilken måde kan vi sammenligne det analyseret kunstbillede med andre kunstbilleder?'
- prøv at sammenligne kunstbilledets tema med lignende temaer, som vi har set fra andre kunstbilleder, film eller billeder?
- fortolkning (bestyder at finde en mening med kunstbilledet i forhold til de ting, der er fundet i analysen.)
- Hvilke holdninger, livsværdier eller menneskesyn, synes du kunstneren udtrykker sig i sit værk?
- Hvad er temaet eller emnet?
- Temaer kan fattes i korte sætninger ller ord som foreksempelvis krig, kærlighed, krise etc.
- Hvd er budskabet? (hvad prøver forfatteren at fortælle os)
- Hvis eksempelvis temaet er krig - er budskabet ofte, at gøre os beviste om kriges rædsler
- Synes du værkets titil paser til værket? Begrund dit svar.Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Hvilken holdninger udtrykker forfatteren til budskabet?
- vurdering (udtryk din personlige mening til tekstens tema eller budskab, og hvordan det er fortalt)
- Hvordan var dit umilddelbare indtryk af kunstbilledet?Fangede den din opmærksomhed eller det modsatte? Begrund dit svar. Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Din personlige vurdering af teksten personer og temaer. Er de særlige interessante. Vedkommende, spændende, tankevækkende, eller det modsatte? Begrund dit svar. Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Hvilke tanker sæter kunstbilledet i gang hos dig? Begrund dit svar. Hvorfor eller hvorfor ikke?